مستند
دانستنیها
یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:سازه نجات تخم مرغ, :: 19:14 ::  نويسنده : danieleh
بحث آزاداطلاعیه (1) جنبش             جنبش  انجمن اسلامی دبیرستان دارالزهرا(س)برگزار می کند.<<مسابقه علمی نجات تخم مرغ>>*به همراه کارگاه آموزشی در روز پنج شنبه مورخ ۱۸/۷/۱۳۹۲ در آموزشگاه مذکور.روز مسابقه دوشنبه مورخ ۲۹/۷/۱۳۹۲آخرین مهلت ثبت نام دوشنبه مورخ ۱۵/۷/۱۳۹۲برای ثبت نام به خانم لیلا مقدم.سوم ریاضی و یا خانم فاطمه وفایی.دوم تجربی۲ در کلبه پرواز مراجعه بفرمایید. یکشنبه هفتم مهر 1392 | 8:35 | لیلی |نکات ارائه شده در کارگاه آموزشی  کارگاه آموزشی مسابقه نجات تخم مرغ انجمن اسلامی دبیرستاندارالزهرا(س)سال تحصیلی 92 - 93  مراحل روش علمی:مشاهده و تحقیقفرضیه سازیآزمایشنتیجه گیریمقدمه:شناسایی نیروهای موثر در طراحی حائز اهمیت است. در مورد سازه ی محافظ تخم مرغ، باید نیروهای وارد بر تخم مرغ را در حین سقوط و مهم تر از آن در زمان برخورد به زمین شناسایی کرد.قانون سوم نیوتون بیان می کند که: هر عملی را عکس العملی است مساوی با آن و در خلاف جهت آن. با استفاده از این قانون در‌می‌یابیم که وقتی محفظه تخم مرغ به زمین برخورد می کند، زمین نیرویی مساوی و در خلاف جهت وارد می کند که این نیرو می تواند باعث شکستن تخم مرغ یا تخریب سازه شود.طراحی سازه محافظ تخم مرغ:فاز اول: طراحی سازهفاز دوم: امتحان و آزمایش سازهفاز سوم: مسابقه حقیقیباید توجه داشت که امتحان و آزمایش اهمیت بسیاری دارد.تمام زحمت شما بی نتیجه خواهد بود اگر سازه را امتحان نکنید که از کارآیی آن مطمئن شوید. اگر پس از امتحان سازه، تخم مرغ شکست، ناامید نشوید. اطلاعات خود را تجزیه و تحلیل کنید تا علت را پیدا کنید و اطلاعاتی را جمع آوری کنید تا در بهبود سازه به شما کمک کند.طراحی سازه محافظ تخم مرغ:برای طراحی سازه محافظ تخم مرغ می توان از 3 علم مختلف استفاده کرد:مهندسی هوا و فضا -----------------   طراحی چتر نجاتمهندسی سازه-----------طراحی محفظه ی حاوی تخم مرغمهندسی مواد---------تحقیق در مورد محافظ و ضربه گیرمهندسی هوا فضا:برای تشویق بیشتر خلاقیت افراد، در این دوره از مسابقات تأکید ما بیشتر روی استفاده نکردن از چتر نجات است بنابراین توضیح بیشتری در مورد طراحی چتر نجات داده نمی شود.  مهندسی سازه:در این جا استفاده از مواد سبکی توصیه می شود که باعث استحکام و پایداری بیشتر سازه شود. برای مثال نی پلاستیکی در عین یکپارچگی، وزن کمی دارد. لیوان های از جنس استایروفوم نیز نمونه مناسبی است ولی در عین حفاظت بیشتر، جرم بیشتری نیز دارند.در طراحی سازه از مواد مختلفی می توان استفاده کرد: نی نوشیدنی، کش لاستیکی، چسب نواری، چوب بستنی، انواع کیسه ها (کیسه ی پلاستیکی، پارچه ای و...)، کاغذ و مقوا و روزنامه، نخ و پنبه و پشم و...، لیوان از جنس استایروفوم، مواد غذایی (مانند برنج، بادام زمینی، ذرت بو داده و...)، فوم معمولی و فشرده، میله های چوبی و.....در مورد سازه ی محافظ تخم مرغ بدون چتر نجات می توان از موارد زیر در محدوده مهندسی سازه استفاده کرد:وسایل کاهنده ی سرعت: برای کاهش سرعت می توان به جای استفاده از چتر نجات، از وسایل ایجاد کننده ی درگ (نیروی پسا) استفاده کرد مانند بال های تولید کننده ی درگ. برای مثال می توان جعبه ای برای تخم مرغ ساخت و یک جفت بال گلایدر را به آن متصل نمود که از جنس کاغذ باشند که روی میله های چوبی کشیده شده اند. طراحی تعلیق و آویزان بودن: در این روش تخم مرغ درون محفظه به گونه ای آویزان می شود که پس از برخورد به زمین، تخم مرغ درون آن با امنیت کامل بالا و پایین برود و به اطراف حرکت کند بدون این که به زمین برخورد کند یا در اثر تماس با دیواره ی محفظه آسیب ببیند. برای این کار می توان از نایلون، کش های لاستیکی و فنر استفاده کرد.طراحی جذب ضربه: در این روش محفظه ی تخم  مرغ بخش اعظم ضربه را جذب می کند و بنابراین تخم مرغ سالم و ایمن می ماند. برای مثال می توان از نی های نوشیدنی استفاده کرد که سبک هستند و با توجه به انعطاف پذیری بالا، انرژی سقوط را جذب می کنند. می توان تخم مرغ را درون لایه های نی قرار داد تا از سالم ماندن آن اطمینان حاصل کرد. نوع سازه ای را که می خواهید استفاده کنید تعیین نمایید. بهتر است از سازه هایی استفاده شود که باعث ایجاد استحکام و پایداری می شوند. می توان از شکل های مثلثی و کمان استفاده کرد که هم استحکام بالایی دارند و هم بار را بهتر توزیع می کنند و در مورد سازه ی محافظ تخم مرغ، انرژی سقوط را بهتر پخش می کنند. در ساخت محفظه ی حاوی تخم مرغ از اصول مهندسی استفاده کنید.می توان برای استحکام بیشتر بعضی از قسمت ها را تا کرد و یا در آن ها انحنا و اعوجاج ایجاد کرد. همچنین می توان از طرح هایی مانند زیر استفاده کرد:خرپای مسطح، چهار وجهی، سازه مشبک، گنبد متشکل از سطوح هندسی، نواحی ضربه گیر و... . نواحی ضربه گیر (crumple zones):نواحی ضربه گیر برای جذب انرژی در یک برخورد با تغییر شکل کنترل شده طراحی می شوند. انرژی ای که در طول ضربه وارد می شود همان انرژی جنبشی (1/2*m*

یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:سازه نجات تخم مرغ, :: 18:48 ::  نويسنده : danieleh
اهداف برگزاری مسابقههدف از برگزاري مسابقه نجات تخم مرغ، ساخت سازه ها و اجسامي است که بتواند انسان را در ارسال و پرتاپ کاوشگرها به سياره هاي ديگر ياري کند . چرا که کاوشگرها بايد در درون سازه هايي قرار گيرند که پس از برخورد با سياره ها و اجرام آسماني بتوانند ضمن کاستن از سرعت به سادگي و با حفظ دستگاه هاي درون خود ، با کم ترين خسارت بر سطح سياره ي مورد نظر نشسته و به کاوش و بررسي پردازند و اطلاعات کسب شده را به زمين ارسال کنند.این مسابقه که هر سال در دانشگاه های مختلف برگزار می شود در اصل برای بکار گیری خلاقیت های مختلف می باشد و شرکت کننده در این مسابقه یک تخم مرغ در دستگاه ساخته شده قرار می دهد و آن را از ارتفاع حد اقل 12 متری به پایین رها می کند ، در نهایت تخم مرغ باید سالم به زمین برسد.                                                روش اجرای مسابقه نجات تخم مرغدر ابتدا  توضيح مختصر در مورد نحوه اجرای مسابقه  جهت آشنایی بیشتر با مسابقه و قوانین اجرایی آن میدهیم. اين مسابقه كه هر سال در دانشگاه هاي مختلف برگزار ميشود. در اصل براي به كارگيري خلاقيت هاي مختلف است. شما در اين مسابقه كه توسط گروه خودتان برگزار مي شود، يك تخم مرغ را در دستگاهي كه ساخته ايد، قرار مي دهيد واز ارتفاع بالا آن را به سمت پايين پرتاب مي كنيد و يا رها مي كنيد. ارتفاع هم در بخش قوانين مشخص شده و در نهايت تخم مرغ بايد سالم به زمين برسد. البته اين توضيح هم بايد بدهیم كه شما مي توانيد به تخم مرغتان هر چيزي كه دوست داريد وصل كنيد، البته به جز وسايل موتوري و بادکنک.در ضمن شما در هر رشته اي كه هستيد مي توانيد در اين مسابقه شركت كنيد!از همه مهم تر اين كه جايزه ارزنده ای به نفرات تیم های اول تا سوم تعلق خواهد گرفت.      قوانين اجرایی مسابقه نجات تخم مرغ1- در صورت شكستن تخم مرغ تيم از دورِ مسابقات حذف مي شود.2-  به نسبت سالم بودن تخم مرغ (سالمِ سالم تا ترك خورده سالم) 30 امتياز تعلق مي گيرد و در صورت قل خوردن تخم مرغ در لحظه فرود و تماس با زمين علاوه بر امتياز مذكور 30  امتياز ديگر به تيم تعلق مي گيرد.3- به خلاقيت (شامل خلاقيت در طراحي سيستم، نوع پرتاب و...) 20 امتياز تعلق مي گيرد.4-  به زمان رسيدن تخم مرغ از لحظه رها شدن تا رسيدن به زمين به نسبت 20 امتياز تعلق مي گيرد.5- به دقت پرتاب 20 امتياز تعلق مي گيرد. به اين صورت كه تيم شركت كننده محل فرود تخم مرغ را مشخص مي كند و در صورت خطا به ازاي هر 20 سانتي متر 1 امتياز كسر مي گردد. (اگر خطا بيش از 4 متر باشد از اين بخش امتيازي تعلق نمي گيرد).6- طول و عرض و ارتفاع دستگاه از لحظه رها شدن تا فرود نهايتاً مي بايست در اندازه1 * 1 * 1  متر باشد.7- ارتفاع پرتاب 12 متر مي باشد با درصد خطاي 2 + یا ۲- متر.8- به هر تيم تنها يك عدد تخم مرغ خام تعلق مي گيرد.9- مهم سالم ماندن تخم مرغ است نه سالم ماندن دستگاه!10- وزن دستگاه نهايتاً 3-5 كيلو گرم مي باشد!11-تعداد اعضاي هر تيم نهايتاً سه نفر  از یک جنسیت  با یک نفر استاد راهنما مي باشد . از این تیم فقط یک نفر اجرا کننده خواهد بود.12-اگر سازه از چتر یا چیزهای مشابه آن استفاده نکند، امتیاز بیشتری میگیرد.13-اگر بعد از برخورد سازه با زمین تخم مرغ (سالم) از آن بیرون بیاد و روی زمین بغلتد امتیاز بیشتری دارد!14- سازه ایزوله باشد ودر ارتباط با محیط نباشد و باعث خرابی محیط اطراف نگردد.از مواد شکستنی و شیشه ای و یا مواد نفتی  و مایعات استفاده نگردد.15- موتور دار نباشد .16- به هر تیم  فقط یک عدد تخم مرغ خام تعلق می گیرد .17- ایمنی افراد به عهده خودشان و سرپرست آنان خواهد بود.18- تفسیر قوانین بر عهده هیئت داوران میباشد.19- سازه هایی که از کاهنده های سرعت (بادکنک ،چتر نجات و ...) استفاده نکنند 20 امتیاز اضافه از قسمت خلاقیت دریافت می کنند.20- فضای درنظرگرفته شده برای فرود دایره ای به قطر1مترمی باشد، که به ازای هر 20 سانتی متر خطا از مرکز فرود یک امتیاز کسر می شود. 21 - هر شرکت کننده حق ثبت نام  تنهادر یک تیم در مسابقه را دارد. افرادی که در چند تیم شرکت کرده باشند ، اخطاریه جهت حذف مابقی تیم ها به ایمیلشان  ارسال خواهد شد.22- قابل توجه شرکت کنندگان ، مسابقه در فضای باز برگزار خواهد شد لذا عوامل طبیعی مانند وزش باد و ... را در نظر بگیرید.(شرایط محیطی برای همه شرکت کنندگان یکسان خواهد بود)23- ثبت نام از 1/10/90 لغایت 25/11/90 از هر دودو طریق :طریق ارسال ایمیل به آدرسpajuheshsara1750@isfedu.org  وتکمیل فرم ثبت نام در وبلاگ  صورت خواهد گرفت. همه مناطق می توانند چندین تیم را معرفی نمایند، که ازبین این تیم ها برخی تایید شده و حق شرکت در مسابقات را دارند.24- برای ثبت نام ارسال مشخصات کامل ( نام ونام خانوادگی، نام پدر،کد ملی،شماره تلفن منزل و همراه،نام منطقه و مدرسه محل تحصیل ونام سرپرست و شماره تماس سرپرست) برای تمام  افراد تیم الزامی است.25- تیم ها پس از ثبت نام و ارسال گزارشات اولیه  تا 10/12/90  مورد بررسی واقع شده و پس از تایید حد اکثر تا 20/1/ 91دعوت نامه پذیرش برای تیم های تایید شده، ارسال خواهد شد . اسامی تیم های تایید شده  تا تاریخ 20/1/91 بر روی وبلاگ پژوهشسرا به آدرس                                                  khansar.blogfa.com  paj-   قرار داده خواهد شد.26- آخرین اخبار و اطلاعات را از روی وبلاگ اعلام شده دریافت نمایید.27- شماره تماس های تلفنی برای کسب اطلاعات بیشتر 03712222019  - 03712222320 و یا شماره  03712226000 داخلی 1928- زمان اجرای مسابقه نیمه اول اردیبهشت 1391 خواهد بود.29- این مسابقه ویژه دانش آموزان دوره متوسطه و راهنمایی می باشد.30- زمان پذیرش و اسکان شرکت کنندگان  خارج از منطقه در مسابقه از طریق وبلاگ و نامه رسمی متعاقباً اعلام خواهد شد.31- مکان اجرای مسابقه پژوهشسرای آیت اله محقق خوانساری  واقع در خوانسار – خیابان شهید رجائی – کوچه ابابصیر می باشد.32- مراسم افتتاحیه و قرعه کشی تیم ها و اجرای مسابقه در نیمه اول اردیبهشت ماه صورت خواهد گرفت.33- تیم ها موظفند تا از طریق وبلاگ از آخرین تغییرات احتمالی اطلاع کسب نمایند.34- شرکت در مسابقه به منزله پذیرش تمامی قوانین مندرج در آیین نامه مسابقه می باشد . لطفاً با دقت مطالعه فرمائید.             امتیازاتجمع کل امتیازات این مسابقه 130 امتیاز است که به شرح زیر تعیین می گردد:1-سالم - سالم رسیدن تخم مرغ 30 امتیاز و ترک خورده 10 امتیاز وبه تخم مرغ شکسته امتیازی نمی گیرد و از دورمسابقه خارج می گردد .2-زمان رسیدن 20 امتیاز3-خلاقیت و نوآوری 20 امتیاز4-دقت پرتاب  و فرود 20 امتیاز. هر 20 سانتی متر خطا از مرکز فرود (1-)امتیازو اگر خطا بيش از 4 متر باشد از اين بخش امتيازي تعلق   نمي گيرد5- گزارشات کامل(شامل  نحوه ساخت و عملکردسازه ، ایده، تصاویر و استراتژی شما برای نجات تخم مرغ وآدرس ایمیل ارسال کننده و مشخصات)  10 امتیاز6- قل خوردن تخم مرغ در هنگام برخورد با زمین از داخل دستگاه 30 امتیاز                                    قابل توجه شرکت کنندگانآخرین مهلت ارسال گزارش اولیه کامل تا 4 اسفندماه می باشد.این گزارش ، شامل خلاصه ای از سازه ، ایده و استراتژی شما برای نجات تخم مرغ و آدرس ایمیل  و به صورت فایل پی دی اف باشد.و نهایت تا 20 خط کافی می باشد.فونت گزارشات از سایز 14 و بی تیتر استفاده گردد.گزارش اولیه هیچ امتیازی در بر نخواهد داشت ، و فقط جهت تایید سازه برای ورود به مسابقه می باشد و ارسال آن الزامی است.این اطلاعات تا روز مسابقه کاملا محفوظ خواهند ماند.

سه شنبه 8 مهر 1393برچسب:دفاع مقدس, :: 16:59 ::  نويسنده : danieleh
عبور از موانع نفوذ ناپذیر دشمن :نوزدهم دی ماه سالروز عملیات پیروزمندانه کربلای پنج است پس از پایان این عملیات بود که تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ افزایش یافت. سنگینی شرایط دشوار پس از عملیات كربلا - 4 ضرورت انجام عملیات دیگری را ایجاب می‌كرد. عملیاتی كه پیروزی آن تضمین شده باشد و ضمناً از جنبه نظامی و سیاسی بسیار ارزشمند باشد تا آثار نامطلوب كربلا-4 را جبران نماید.ارزشمندترین منطقه موجود، شلمچه بود كه دشمن در آن مستحكمترین مواضع و موانع را داشت؛ بطوری كه عبور از آنها غیرممكن می‌نمود و با توجه به اصول نظامی شناخته شده و محاسبات كمی، ضریب موفقیت بسیار ناچیز بود و بالطبع تضمین پیروزی از سوی فرماندهان عملیات را غیرممكن می‌ساخت؛ لیكن ضرورت غیرقابل انكار ادامه جنگ در آن موقعیت و لزوم تسریع در تصمیم‌گیری پس از عملیات كربلا4 سبب گردید كه صرفاً برای انجام تكلیف و با امید به نصرت الهی، تمامی نیروهای خودی اعم از رزمنده و فرمانده برای عملیات بزرگ كربلا-5 آماده شوند.       اهداف عملیاتمنطقه شلمچه به لحاظ اهمیت سیاسی و نظامی آن، به عنوان یكی از معابر وصولی شهر بصره، همواره در زمره اهداف قوای نظامی جمهوری اسلامی ایران قرار داشت. در صورت تسلط بر این منطقه، جمهوری اسلامی می‌توانست برتری خود در جنگ را به اثبات برساند.   موقعیت منطقهمنطقه عملیاتی شلمچه كه در جنوب شرقی شهر مهم بصره قرار گرفته و تقریباً نزدیكترین محور وصولی به این شهر به شمار می‌آید، به مناطق و محورهای زیر محدود می‌باشد:از شمال، به آبگرفتگی جنوب زیداز شرق، به دژ مرزی ایران و عراقاز جنوب، به رودخانه اروند و اروند صغیراز غرب، به كانال زوجی و شهرهای تنومه و الحارثه.این منطقه از تعداد زیادی نهر، كانال، خاكریز، جاده و ... تشكیل شده است كه همه آنها در بخش شمالی اروند قرار دارند. همچنین، آبگرفتگي‌های متعددی در این منطقه وجود دارند كه از سوی ارتش عراق به عنوان موانعی در مقابل هرگونه نفوذ قوای جمهوری اسلامی ایجاد شده‌اند.   استعداد دشمنمنطقه عملیاتی در حوزه پدافندی سپاه سوم عراق بود و سه لشكر 11 پیاده، 5 مكانیزه و 3 زرهی در این منطقه مستقر بودند.با شروع عملیات، تعداد دیگری از لشكرهای عراق به تدریج در منطقه عملیاتی حضور یافتند. این لشكرها عبارت بودند از:الف- پیاده:لشكرهای 2، 4، 7، 8، 22، 32، 14، 15، 25، 18، 30، 29، 27، 28، 33، 20 و 35ب- زرهی:لشكرهای 6، 10 و 12ج- مكانیزه:لشكر 1د- گارد ریاست جمهوری:لشكرهای 1، 2، 3 و 6در ذیل، تمامی یگان‌هایی كه به منطقه كربلا - 5 اعزام شدند، بر حسب تیپ آورده شده است:الف- پیاده:تیپهای 36، 4، 5، 29، 18، 19، 38، 39، 23، 22، 28، 45، 47، 48، 14، 44، 71، 72، 74، 75، 76، 78، 79، 81، 82، 83، 84، 88، 90، 91، 93، 94، 95، 96، 101، 102، 103، 105، 106، 107، 109، 111، 112، 113، 114، 116، 117، 118، 119، 120، 238، 412، 413، 417، 418، 421، 422، 423، 426، 428، 429، 430، 431، 435، 436، 437، 438، 439، 442، 443، 501، 502، 506، 603، 604، 605، 701، 702، 703، 704، 707، 801 و 805ب- زرهی:تیپهای 34، 6، 12، 26، 30، 16، 17، 42، 37، 50 و گردان تانك لشكر 11 پیادهج- مكانیزه:تیپ‌های 27، 8، 20، 15، 25، 24، 46د- گارد ریاست جمهوری:تیپ‌های 4، 5، 6، 7، 8، 16، 17 پیاده، 2 و 10 زرهی، 1 مكانیزه، 3 نیروی مخصوص و 11 كماندوهـ- نیروی مخصوص:تیپ‌های 65، 66 و 68و- كماندو:تیپ‌های 1، 2 و 3 ستاد كل، هفت تیپ كماندویی از سپاه‌های هفت گانه و پنج گردان مستقل كماندو.ز- توپخانه:46 گردان   سازمان رزم خودیبراساس موجودی 200 گردان نیرو، سازمان رزم به شكل زیر طراحی شد:قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص)قرارگاه كربلالشكر 25 كربلالشكر 41 ثارالله(ع)لشكر 19 فجرلشكر 10 سیدالشهدا(ع)لشكر 31 عاشوراتیپ مستقل 33 المهدی(عج)تیپ مستقل 18 الغدیرتیپ مستقل 48 فتحقرارگاه نجفلشكر 17 علی‌بن‌ابیطالب(ع)لشكر 5 نصرلشكر 105 قدسلشكر 155 ویژه شهدالشكر 21 امام رضا(ع)تیپ مستقل 57 حضرت ابوالفضل(ع)تیپ مستقل 29 نبی‌اكرم(ص)تیپ مستقل 12 قائم(عج)قرارگاه قدسلشكر 27 محمد رسول‌الله(ص)لشكر 7 ولی‌عصر(عج)لشكر 8 نجف اشرفلشكر 14 امام حسین(ع)لشكر 32 انصارالحسین(ع)تیپ مستقل 44 قمر بنی‌هاشم(ع)همچنین، گردان مستقل 38 زرهی ذوالفقار، تیپ 20 زرهی رمضان و تیپ توپخانه 15 خرداد تحت امر قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) بودند. در مجموع، 24 گردان توپخانه آماده آتش وجود داشت.در جریان عملیات نیز قرارگاه عملیاتی نوح و تیپ‌های مستقل 110 خاتم‌الانبیاء(ص) و 22 بدر به سازمان رزم عملیات ملحق شدند.   طرح عملیاتدر همان بحث‌های اولیه طراحی مانور عملیات، چنین تدبیر شد كه یك محور هجوم در شمال منطقه پنج ضلعی و یك محور نیز در جناح راست آن، با عبور از كانال پرورش ماهی، قرار داده شود. در چنین صورتی، دشمن كه استحكامات منطقه را اغلب در جهت پدافند از شرق احداث كرده بود، با هجوم قوای جمهوری اسلامی از شمال به جنوب مواجه می‌شد.به دلیل محدودیت زمین و وابستگی منطقه پنج ضلعی با جناح راست منطقه عملیات، مقرر شد قرارگاه كربلا ماموریت شكستن خط و گرفتن جای پای اولیه را به عهده داشته باشد و دو قرارگاه قدس و نجف با عبور از این جای پا منطقه تصرف شده را توسعه دهند.   شرح عملیاتفرمان آغاز درگیری در ساعت 01:35 مورخ 19/10/1365 - با رمز یازهرا(س) - به یگان‌های خط‌ شكن ابلاغ شد. نیروهای قرارگاه كربلا با درهم شكستن مواضع دشمن در محورهای كانال پرورش ماهی، منطقه پنج ضلعی و شلمچه درصدد برآمدند با یكدیگر الحاق كنند. قرارگاه نجف نیز كه در شب اول عملیات تنها با یك لشكر در جزیره بوارین - به منظور فریب دشمن - وارد عمل شده بود، توانست بطور موقت و محدود در خط اول ارتش عراق در این جزیره رخنه كند.در ادامه عملیات، نیروهای خودی ضمن درهم شكستن دو پاتك عراق به سوی شلمچه پیشروی كرده و در ساعت 10 صبح به مجاورت كانال هفت دهنه رسیدند و با تصرف دو موضع هلالی شكل اول و دوم و موقعیت خود در منطقه پنج ضلعی و شلمچه را مستحكم كردند.عملیات در شب دوم در حالی ادامه یافت كه دشمن با آگاهی از تلاش اصلی فرماندهی عملیات، یگان‌هایی را كه به فاو و سایر مناطق عملیاتی برده بود، به سرعت به منطقه شلمچه منتقل می‌كرد. بخش اعظم تلاش دشمن به عقب راندن نیروها از غرب كانال و نیز جلوگیری از ایجاد الحاق در مثلث نوك كانال معطوف شده بود. به همین خاطر، در این شب كه قوای قرارگاه‌های قدس و نجف وارد عمل شده بودند، عواملی همچون آتش دشمن، نداشتن مواضع مناسب برای پدافند و ... موجب شد تا فقط به انهدام نیروی دشمن و استحكام مواضع متصرفه در روز اول و نیز برهم ریختن آرایش نیروهایی كه خود را برای پاتك آماده می‌كردند، بسنده شود.با آغاز روشنایی روز دوم عملیات، پاتك‌های سنگین دشمن - بیش از 20 مورد - در غرب كانال پرورش ماهی شروع شد كه در هر پاتك، رزمندگان خودی با تحمیل تلفات به یگان‌های دشمن، آنها را عقب می‌راندند.در شب سوم، پد بوبیان، بخشی از جاده آسفالت در جنوب كانال پرورش ماهی، پل دوم و نیز مواضع هلالی شكل نوك كانال به تصرف نیروهای قرارگاه كربلا درآمدند. نیروهای قرارگاه نجف نیز ضمن تصرف سومین موضع هلالی شكل، روی دژ مرزی پیشروی كرد. همچنین، قوای قرارگاه قدس حركت خود را در شرق نهر دوعیجی آغاز كرده و ضمن پاكسازی مواضع هلالی شكل سوم و چهارم، به جاده شلمچه دست یافتند و در نتیجه، یگان‌های دو قرارگاه قدس و نجف موفق شدند اهداف مرحله اول عملیات را تامین كنند.در ادامه، یگان‌های قرارگاه قدس به منظور تصرف خط دشمن در مجاورت نهر جاسم به پیش رفتند، لیكن به دلیل مقاومت نیروهای عراقی كه تا صبح روز بعد ادامه داشت، مجبور شدند تا خطر نهر دوعیجی عقب‌نشینی كنند.ساعت 9 صبح فشار هوایی و بمباران خطوط عملیاتی و عقبه‌های خودی همراه با بكارگیری سلاح‌های شیمیایی افزایش یافت و دشمن توانست نیروهای مستقر در محور كانال ماهی را عقب براند.در شب چهارم نیز طرح عملیات شب قبل مجدداً تكرار شد و همه یگان‌ها - به جز یك یگان كه وارد بوارین شده بود - پس از انهدام نیرو و در نهایت با روشن شدن آسمان به خطوط پدافندی روز قبل خود بازگشتند تا برای آغاز ماموریت بعدی آماده شوند.در ابتدای روز چهارم، پاتك دشمن به جزیره بوارین آغاز شد كه با تلاش نیروهای قرارگاه نجف این پاتك با ناكامی مواجه گردید. در محور قرارگاه كربلا نیز برای حفظ مواضع جناح راست و تثبیت موقعیت در منطقه كانال پرورش ماهی، نیروهای خودی به رها كردن آب مبادرت ورزیدند. به این ترتیب، پیشروی در این محور متوقف شد و عملیات با دو هدف اصلی تصرف خط نهر جاسم و پاكسازی جزیره بوارین ادامه یافت.از ساعت 3 بامداد روز پنجم عملیات، دشمن پاتك خود را در غرب كانال ماهی همراه با شدیدترین و پرحجم‌ترین آتش توپخانه در طول جنگ آغاز كرد و نهایتاً پس از حدود 5/2 ساعت تنها توانست دو موضع هلالی شكل را بازپس گیرد.با فرا رسیدن شب، یگان‌های قرارگاه نجف ماموریت دیگری را با هدف تصرف كامل بوارین و مقر دشمن آغاز كردند و موفق شدند فقط به هدف دوم (تصرف مقر دشمن) دست یابند.در روزها و شبهای بعد نیز ، رزمندگان خودی طی درگیری‌های متعدد توانستند علاوه بر استقرار در شرق نهر جاسم، قسمتی از غرب این نهر را به عنوان سرپل به دست آورند.متقابلاً، دشمن در حالی كه تلفات بسیاری را متحمل شده و زمین ارزشمند شرق نهر جاسم را از دست داده بود، با تداوم عملیات در غرب این نهر و پذیرش تلفات بیشتر، سرانجام برای جلوگیری از پیشروی قوای نظامی سپاه پاسداران، تعداد زیادی از یگان‌های خود را وارد منطقه كرد.در این میان، با توجه به مشكلات، موانع و كمبودهای موجود به نظر می‌رسید تداوم عملیات در غرب نهر جاسم و دستیابی به كانال زوجی به سهولت امكان‌پذیر نیست. بنابراین، در تاریخ 7/11/1365 مقرر شد مهلت دوهفته‌ای به یگان‌های عمل كننده -فرصت بازسازی و تجدید قوا - داده شود تا آمادگی لازم را برای ادامه عملیات بیابند.در شامگاه مورخ 3/12/1365، مرحله تكمیلی عملیات آغاز شد و نیروها با پیشروی در محور نهرجاسم موفق گردیدند چهارراه شلمچه را به تصرف خود درآوردند. متقابلاً، دشمن نیز با فرارسیدن صبح، علاوه بر انجام سه مورد پاتك - همراه با استفاده از سلاح شیمیایی - خطوط خود در این محور را تقویت كرد.در ادامه عملیات، نیروهای خودی موفق شدند تا روز 13/12/1365 ضمن پیشروی در غرب كانال ماهی و تصرف هلالی شكل شوم و نیز تسخیر یكی از مستحكمترین قرارگاه‌های دشمن در منطقه، به انهدام نیروهای دشمن بپردازند.   نتایج عملیاتعبور از موانع نفوذناپذیر دشمن در شرق بصره و حضور در حومه این شهر به گونه‌ای اهمیت یافت كه متعاقب این عملیات:موقعیت سیاسی و نظامی عراق تضعیف شد و در نتیجه حملات گسترده این كشور به مراكز اقتصادی، صنعتی و مسكونی ایران بار دیگر آغاز شد.اوضاع جبهه‌های نبرد به سود قوای نظامی ایران تثبیت شد و سپاه پاسداران یكی از ارزنده‌ترین تجارب نظامی خود را كسب كرد.تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ افزایش یافته و به تصویب قطعنامه 598، كه در آن برای اولین بار تا حدودی نظریات جمهوری اسلامی ایران ملحوظ شده بود، در شورای امنیت سازمان ملل انجامید.حضور گسترده نظامی امریكا و متحدینش در خلیج فارس آغاز شد و یكی از هواپیماهای مسافربری ایران توسط ناوگان امریكا ساقط گردید.   آخرین آمار انهدام نیروی دشمن از شروع عملیات كربلا 5 تا پس از عملیات تكمیلی كربلا 5 به شرح زیر است:الف- انهدام 55 تیپ زرهی، مكانیزه، نیروی مخصوص و پیاده به میزان 100% و 67 تیپ به میزان 50%ب- كشته شدن حدود 30 هزار نفر و مجروح شدن حدود 70 هزار نفر.ج- به اسارت درآمدن 2650 نفرد- انهدام 870 تانك و نفر، 1000 خودرو، 180 توپ صحرایی، 120 توپ ضدهوایی،400 خمپاره انداز و تفنگ 106 میلمتری، 45 هواپیما و 7 هلی‌كوپتره- اغتنام 230 تانك و نفربر، 200 خودرو، 20 توپ صحرایی، 100 توپ ضدهوایی،250 خمپاره‌انداز و تفنگ 106 میلیمتری و 100 دستگاه مهندسی.   خلاصه گزارش عملیات :نام‌ عمليات: كربلاي‌5 و عمليات‌ تكميلي‌زمان‌ اجرا: 19/10 /1365مدت‌ اجرا:70 روزتلفات‌ دشمن‌: 42700(كشته، زخمي‌ و اسير )رمز عمليات: يا زهرا(سلام‌ الله‌ عليها)مكان‌ اجرا: منطقه‌ عمومي‌ شرق‌ بصره‌ -سراسر محور جنوبي‌ جنگ‌ارگان‌هاي‌ عمل‌كننده: سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌اهداف‌ عمليات: انهدام‌ ماشين‌ جنگي‌ دشمن، گشودن‌ راه‌ براي‌ سرنوشت‌ جنگ‌ طولاني‌ و پاسخ‌ به‌ انتظارات‌ مردم‌ و تهديد شهر بصره‌ 

چهار شنبه 2 مهر 1393برچسب:it،itچیست ، ای تی, :: 16:27 ::  نويسنده : danieleh
عبارت فناوری اطلاعات (IT) یا به تعبیر کاملتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) فن آوری اطلاعات و ارتباطات ITC چیست نگاهی به تعاریف بنیادی فن آوری اطلاعات IT مخفف عبارت انگلیسی Information & Communication Technology است منظور از آن مجموعه ابزارها و روش های لازم برای تولید، پردازش، نگهداری، توزیع و انهدام سیستم های مبتنی بر اطلاعات به معنی فراگیر آن (شامل متن، صوت و تصویر) است و به مجموعه ای گفته می شود در فن آوری اطلاعات و ارتباطات 4 فرآیند نهفته ودرونی است اول: تولید، دوم ، پردازش ، سوم ذخیره ، چهارم بازیابی و پنجم انتقال اطلاعات که در ابتدا و قبل از حضور ارتباطات امروزین و با نبود مبحث انتقال اطلاعات تنها فن آوری به فن آوری اطلاعات موسوم بود اجزای فن آوری اطلاعات و ارتباطات ICT که دارای یکی از اجزای زیر باشد: - سخت افزار (Hard ware) - نرم افزار (Software) - سیستم های ارتباطی (Communication Systems) در ابتدا چند واژه اصلی در مقوله فناوری اطلاعات، تعریف و تفاوت بین آنها را به منظور روش شدن بحث، تشریح می کنیم. داده data : بر اساس تعاریف موجود در منابع،‌ می توان چنین داده یا دیتا DATA را تعریف نمود : داده ها گروهی از نمادها،‌کلمات، اعداد، نمودارها و حقایق گسسته و بی مفهومی هستند که رخدادها را نشان می دهند. داده ها حقایقی هستند که از طریق مشاهده و‌تحقیق بدست می آیند. مواد خامی که هنوز پردازش نشده اند مانند تاریخ و مقدار یک صورتحساب، تعداد پرسنل شرکت،‌ جزئیات لیست حقوق. در مثال ساده تر ؛ تاریخ تولد شما در ابتدا در برابر سن شما یک داده محسوب می شود که برای استفاده پس از پردازش و اعلان سن شما به اطلاعات بدل می شود اطلاعات Information : اطلاعات را بر اساس تعاریف موجود در منابع،‌ می توان چنین تعریف نمود : اطلاعات، داده های پردازش شده و حقایقی با مفهوم هستند که به توصیف و تعریف داده ها می پردازند و توسط گیرنده پیام درک و تفسیر می شوند. در واقع داده ها با افزودن۵ ویژگی شامل زمینه (Context) ، طبقه بندی (Categorization) ، محاسبه (Calculation) ، اصلاح (Correction) ، و جمع شدگی (Condensation) ، به اطلاعات تبدیل می شوند. اصول تبدیل داده به اطلاعات هنگام تهیه گزارش ها، باید از نیازها، تحصیلات و موقعیت کاربران و استفاده کنندگان در سازمان آگاه باشیم و داده ها را بر اساس نیاز آنان به اطلاعات مورد نظر تبدیل کنیم. همچنین اطلاعات باید دقیق و به روز باشند به طوری که باعث بهبود تصمیمات شوند.پارامترهای به موقع بودن، مناسبت، دقت، جزئیات، تکرار و قابلیت فهم به عنوان ویژگی های اصلی اطلاعات مطرح هستند. دانش: اطلاعات در مرحله بعدی این فرایند به وسیله پرسنل سازمان به دانش تبدیل می شود. برای تولید دانش در یک فرایند نیاز به اطلاعات، نیروی انسانی و مدیریت دانش داریم. دانش از مهمترین نتایج این فرایند است که باعث ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان می شود. امروزه دانش را به عنوان مهمترین منبع نوآوری، بهره وری انسانها و در نهایت رشد و بقای سازمان می شناسند. در منابع علمی معتبر نیز دانش را آمیخته ای از نظرات تجربیات، تئوری ها، الگوها، مهارت و سرمایه های اطلاعاتی تعریف می کنند. اطلاعات چیست و چگونه تعریف می شود به این ترتیب اطلاعات پاسخگوی سئوالاتی مانند چه چیزی (What) ، چه کسی (Who) ، چه زمانی (When) ، و کجا (where) است و دانش نیز پاسخگوی سئوالات چگونگی (How) است. خرد: پس از ایجاد دانش، خرد یا بینش (Wisdom) مرحله نهایی این فرایند است. خرد یا بینش در برگیرنده مبانی، اصول و الگوی اولیه برای فهم و به کارگیری دانش مناسب برای یک منظور خاص یا معین است. به عبارت دیگر دانش روش پیاده سازی و استفاده از اطلاعات و پاسخی برای سئوال چرا (Why) است. ارتباطات برای اینکه از اطلاعات تهیه شده استفاده شود باید آن را در اختیار کاربر قرار داد و این انتقال از طریق مفهوم ارتباطات انجام می شود. ارتباط چندین شکل مختلف دارد مانند مکالمه حضوری، مکالمه تلفنی، ملاقاتهای رسمی، نامه ها و گزارش ها. عوامل ارتباطات نامطلوب باید از هر گونه عاملی که باعث ارتباطات نامناسب می شود مانند نوشتار ضعیف یا غیر منطقی، طراحی بد، تصویر با کیفیت پایین و اختلالات فیزیکی اجتناب کرد. بهترین نوع ارتباط نوعی از ارتباط است که گیرنده و فرستنده هر دو مفهوم یکسانی را برداشت کنند و علی رغم همه پیشرفت های قرن بیستم هنوز ارتباطات مناسب به ندرت انجام می شود. بنابراین مدیران فناوری اطلاعات سازمانها می بایست با تدابیر لازم و آماده سازی این بستر نسبت به بهبود سطح ارتباطات سازمان اقدام کنند. سیستم های اطلاعاتی همانطوری که می دانید تعریف سیستم عبارت است از مجموعه ای از اجزای به هم پیوسته که برای تحقق هدفی واحد، با هم در تعامل هستند. هر سیستم از ورودی ها، خروجی ها، فرایند، بازخورد و محیط تشکیل شده است. سیستم اطلاعاتی نیز به سیستمی گفته می شود که برای کاربران سازمان به منظور حمایت و پشتیبانی از تصمیم گیری ها اطلاعات تهیه می کند مثلاً یک سیستم حقوق و دستمزد (چه به صورت دستی و یا مکانیزه (CBIS) یک سیستم اطلاعاتی تلقی می شود. از انواع سیستم های اطلاعاتی می توان سیستم های زیر را نام برد: - سیستم پردازش داده ها (DP) - سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) - سیستم پشتیبانی تصمیم گیری (DSS) طرح جامع فناوری اطلاعات IT Master Plan با توجه به رشد سریع فناوری اطلاعات در عرصه های مختلف و نیاز و وابستگی روز افزون (به ویژه در سازمان های متوسط و بزرگ) به این فناوری، یکی از وظایف مهم مدیران IT در سازمانها، به هنگام کردن سازمان با این تغییرات روز افزون است. به طوری که با حداقل هزینه، بهترین انتخاب را داشته باشند. طرح جامع فناوری اطلاعات سندی است که در آن پس از انجام بررسی های کارشناسانه ابتدا وضعیت موجود سازمان و سپس نیازها و برنامه های سازمان به منظور تامین کلیه نیازهای اطلاعاتی به صورت هماهنگی با ماموریت و چشم انداز کلی سازمان تبیین می شود. با توجه به اینکه فناوری اطلاعات هزینه های زیادی را به سازمان تحمیل می کند مدیران فناوری اطلاعات، بایستی در طرح جامع فناوری اطلاعات خود، مسائل اقتصادی را به دقت تشریح و عواقب آن را مورد بررسی قرار دهند تا در نهایت بتوانند بهترین گزینه را برای سازمان خود انتخاب کنند و هماهنگ با سایر برنامه های سازمان در راستای ایجاد ارزش افزوده قرار گیرند. آشنایی با مفاهیم بنیادی فرآیند فن آوری اطلاعات و ارتباطات تبدیل اطلاعات Conversion تبدیل اطلاعات یعنی تبدیل اطلاعات از داده به اطلاعات یا از شكلی از اطلاعات به شكل دیگر در کلیه ابتدا آغاز فرآیند موجود برای مثال اسكن كردن یك متن و تبدیل آن به یك فایل . ذخیره سازی اطلاعات Storage ذخیره سازی اطلاعات را می توان چنین برداشت نمود هرگونه عملیاتی که اطلاعات را برروی یک رسانه ذخیره کند معنا رسانه اینجا معنا خاص یک وسیله ایست که قدرت ذخیره و بازیابی وبعبارتی بازخوانی اطلاعات را داشته باشد. برای مثال ذخیره كردن صدا بر روی CD یا ذخیره كردن اطلاعات عمل رایت موسیقی بر روی سی دی دخیره سازی اطلاعات بر روی رسانه Cd تعریف می شود پردازش اطلاعات Processing هرنوع عملیات بر روی داده یا اطلاعات در مسیر فرآیند تولید، ذخیره و بازیابی و انتقال اطلاعات و یا تبدیل داده به اطلاعات را به گونه ای که اطلاعات موجود را با افزایش افزوده همراه سازد پردازش اطلاعات تعریف می کنند برای مثال محاسبه حقوق و دستمزد یا تهیه تراز مالی و یا محاسبه اقلام مورد نیاز برای خرید این مثالی از ایجاد ارزش افزوده اطلاعات است اما اگر تاریخ تولد من را بگیرید بعنوان داده و خروجی اتان سن من باشد اینهم پردازش تبدیل داده به اطلاعات محسوب می گردد تبادل اطلاعات Communication هرنوع عملیاتی که برروی اطلاعات در مسیر فرآیند تولید، ذخیره و بازیابی اطلاعات انجام شود تبادل اطلاعات یا به تعبیر من انتقال اطلاعات محسوب می شود مانند ارسال یك یا چند فایل از كامپیوتری به كامپیوتر دیگر ، مثالی عینی تر، همین اینترنت در آن انتقال اطلاعات از کامپیوتر مادر و سرور میزبان وبلاگ من به کامپیوتر و نرم افزار مرورگرشما انجام می شود. تحلیل اطلاعات Analysis هر گونه عملیات و فرآیندی که به تحلیل هوشمند، هدفمند و هوش گرای اطلاعات بدل شود تحلیل اطلاعات گویند ، تحلیل اطلاعات و پردازش اطلاعات در هوشمندی و تحلیل محتوایی درونی متفاوت می باشند اما از لحاظ خروجی و ارزش افزوده اطلاعات برابر هستند مانند نرم افزارهای هوشمند طراحی صنعتی و ساختمانی. انهدام اطلاعات Delete هر نوع فرآیندی که باعث از بین رفتن و خروج بخشی از اطلاعات در فرآیند ذخیره ، بازیابی و انتقال اطلاعات شود انهدام اطلاعات تعریف می شود بدیهی است انهدام اطلاعات جز پردازش است که به نتیجه نابودی وجودی اطلاعات ختم می شود!!!! مانند حذف اطلاعات اضافه و غیرضروری یك كامپیوتر یک مثال عینی : یک خبرگزاری داریم در این خبرگزاری فرضی به فن آوری اطلاعات رو آورده و کلیه عملیات خود را با فن آوری اطلاعات انجام می دهد و چهار اصل ذخیره ، بازیابی ، پردازش و انتقال اطلاعات را انجام می دهد. خبرنگار فرضی این خبرگزاری ، خبر خود را به وسیله سخت افزار کامپیوتر و نرم افزار ویراستاری تحریر می کند و در قسمتی از کامپیوتر خود ذخیره می کند( ذخیره اطلاعات) سردبیر خبر را بازخوانی می کند وتصحیح می نماید ( بازیابی اطلاعات) ؛ و آن را روی سرور برمبنای خروجی و فرمت خاص می دهد ( پردازش اطلاعات ) حال این خبر برروی شبکه ملی پخش می شود( انتقال اطلاعات) پس چهار اصل اطلاعات را داراست. تعبیر اصول فرآیند فن آوری اطلاعات و ارتباطات در مثال خبرگزاری این چهار اصل خبرگزاری را به فن آوری اطلاعات سوق داده است . تبدیل اطلاعات برای مثال اسكن كردن یك متن و تبدیل آن به یك فایل. ذخیره سازی اطلاعات پس از تایپ خبر و مقاله در روی حافظه دایمی کامپیوتر خبرگزاری ذخیره شود. پردازش اطلاعات : ارقام و اعداد با کامپیوتر محاسبه و در خبر درج شود یا خبری مورد پردازش و ویرایش قرار گیرد تبادل اطلاعات : خبر به صورت فایل و با فاکس میل به دفتر مرکزی مخابره شود!!! تحلیل اطلاعات یک نرم افزار غلطهای احتمالی را تصحیح و از لحاظ نگارش خبر را ویراستاری کند انهدام اطلاعات: رییس خبرگزاری عصبانی و خبر را از خروجی خبرگزاری پاک کند دلیلش خوب دیگه!!!! فن آوری اطلاعات در یک نگاه!!!!!!!!!!! فن آوری مربوط به سخت افزار و نرم افزار كامپیوتر برای پردازش ، ذخیره سازی و انتقال اطلاعات است.فن آوری اطلاعاتIT علم و مهارت های همه جنبه های محاسبات ، ذخیره سازی اطلاعات و ارتباطات است . آی تی IT مبحث جدیدی است كه به سرعت رشد كرده و تغییرات بنیادی در دنیای كنونی ایجاد می كند ، این تغییرات ناشی از انجام روش های تجاری جدید ، ایجاد تنوعات و سرگرمی های جدید و به وجود آوردن هنرهای جدید می باشد. تكنولوژی اطلاعات شامل موضوعاتی است كه به علم و تكنولوژی كامپیوتر ، طراحی ، توسعه ، نصب و پیاده سازی سیستم ها و نرم افزارهای اطلاعاتی مربوط می شود. فن آوری اطلاعات به طراحی و استفاده از كامپیوتر و ارتباطات برای حل انواع مختلف مسایل مربوط می شود. بسیار جالب توجه است كه كامپیوترهایی كه در ۵ سال پیش تولید شدند ، اكنون در تعداد زیادی از سازمان های بزرگ استفاده می شوند. ما پذیرفته ایم كه تقریبا تمام صورت حساب ها و پرداخت های ما از ادارات دولتی و سازمان های بزرگ توسط كامپیوتر چاپ می شوند و خدماتی مانند Bankcard و Medicare فقط به دلیل وجود آنكه كاربردهای كامپیوتر بسیار متنوع است ، از چاپ صورت حساب ها گرفته تا كنترل كوره های بسیار حساس ، همه آنها نیاز دارند كه اطلاعاتشان در كامپیوتر ذخیره شده و برنامه ها توسط كامپیوتر با مهارت اداره شوند. ................................................................................................ با تعاریف و تاریخچه فن آوری اطلاعات Information Technology آشنا شویم ملل عقب مانده در جهان امروز آنهایی هستند که بسیار دیر به مرحله انقلاب با تعاریف و تاریخچه فن آوری اطلاعات Information Technology آشنا شویمصنعتی خود گام نهادند ، در آینده نزدیک ملل عقب مانده آنهایی خواهند بود که دیر به مرحله انقلاب اطلاعاتی وارد می شوند . تعریفی از فناوری اطلاعات (IT) اطلاعات (Information) مطالبی است که از داده های خامی استخراج شود ؛ بعبارتی اطلاعات همان فرم قابل استفاده از داده‌ها است كه از راه‌هاي خاصي پس از پردازش بدست مي‌‌آيد. به عبارت ديگر اطلاعات داده ایست که توضيح و تفسير شده باشد مثلاً، با داشتن تاریخ تولد فردی بعنوان داده، می توان به اطلاعاتی چون تاریخ تولد و یا تفاوت سنی وی با خودمان پی بریم . فن آوری (Technology) تركيبي از مهارت‌ها ، دانش‌ها؛ توانايي‌ها ، مواد ،ماشين‌ها و ابزارها است كه انسان از آن براي تبديل و يا تغيير مواد خام به اجناس ارزشمند یا خدمات استفاده مي‌كند. فن آوری اطلاعات Information Technology ( IT ) تكنولوژي است كه براي ذخيره ، بازیابی ،انتقال و پردازش اطلاعات استفاده مي‌شود. امروزه سازمانها و موسسات از تكنولوژي اطلاعات استفاده مي‌كنند تا با بهره گیری از ذخيره ، بازیابی ،انتقال و پردا زش اطلاعات مدیریت نوین را در مجموعه خود اعمال کنند. یک مثال ساده از تکنولوژی ای تی فرض کنیم در یکی از دفاتر خبرگزاری در منطقه ای ، با بهره گیری از فن آوری اطلاعات روش نوینی را در عرصه خبر ارایه می دهند، بدین معنی که در دفتر چندین سیستم رایانه وجود دارد که با بهره گیری از شبکه داخلی با هم در ارتباط اند و هر یک به منظور تایپ ، ویرایش و ارسا ل خبر مجهز به نرم افزارهایی هستند. این مرکز مجهز به زیر ساختارهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات است . به کلیه فن و اقداماتی که به کمک این مجموعه می آید تا تولید و انتشار خبر را انجام دهند ؛ در اصطلاح مهندسی ، فن آوری اطلاعات می گویند. به بیانی دیگر علاوه بر تجهیزات شبکه داخلی و امکانات اینترنتی که این دفتر را به مرکز تهران متصل و امکان مخابره و یا دریافت اخبار را فراهم می سازد کلیه تجهیزات مخابراتی ، دوربین های دیجیتالی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری دیگز نیز شامل زیرساختارهای این فن آوری می شوند. یعنی کلیه عوامل و خدماتی که در انتقال اطلاعات در شبکه محلی و جهانی ، ذخیره اطلاعا ت بعنوان سابقه خبر ، بازیابی اطلاعات (باز خوانی خبر) و پردازش اطلاعات کمک می نمایند جز زیرساختار فن آوری هستند به دانش بهره گیری از این زیرساختارها فن آوری اطلاعات و ارتباطات گویند البته مثالی که ذکر شد هرگز تمام ابعاد خصوصیا ت و ویژگیهای فن آوری اطلاعات را در بر نخواهد گرفت ، تنها تعریف ساده از یک اصطلاح فنی ، پیچیده وبحث برانگیز در مثالی نمادین ارایه شد . مفهم فن آوری اطلاعات و ارتباطات همان مفاهیم فن آوری اطلاعات را شامل می گردد و چهار عنصر 1- ذخیره اطلاعات 2- بازیابی اطلاعات 3- پردازش اطلاعات 4- انتقال اطلاعات را به همراه دارد اما در این فن آوری اطلاعات نقش انتقال اطلاعات برجسته تر است و به نوعی لوازم سخت افزاری و مخابراتی مانند کامپیوترهای میان بر، شبکه های کامپیوتری و ماکرویوها ، خطوط خاص مخابراتی ایکس 25 نقش بارزتر دارد یعنی ارتباطات نیز در مباحث نقشی معادل اطلاعات دارد البته متخصصین در این امر تفاوتهایی را قایلند ولی در مجموع ما همیشه فن آوری اطلاعات و فن آوری اطلاعات و ارتباطات را یکی فرض کرده ایم تاريخچه فن آورى اطلاعات: پس از دردسترس قرارگرفتن كامپيوتر درسال 1950 ميلادى، اولين كاربرد علمى كه كامپيوتر درآن استفاده شد انتخابات رياست جمهورى آمريكا درسال 1951 بود. درسال 1960 با حضور كامپيوتر بزرگ (Main frame) ايده توسعه پايگاه هاى اطلاعاتى متمركز اطلاعات ومفهوم انفورماتيك(داده پردازی) شكل گرفت وكاربردآن درحوزه مديريت اطلاعات طرفداران بيشترى پيدا كرد. اين ايده درسالهاى 1970 تا 1980 بصورت استفاده از سيستم هاى هوشمند وكمك به تصميم گيرى شكل قوى ترى به خود گرفت وايده اصلى اتوماسيون ادارى وسيستم هاى بدون كاغذ را تقويت نمود. دركشورهاى ديگر مثل ژاپن ، آلمان، انگلستان وغيره نيز كاربردهاى كامپيوتر درزمينه خدمات بانكدارى، هتلدارى، مديريت پروژه هاو… رشد نمود. ضعف اين سرويس ها وكاربردها درنبود سيستم هاى قوى ارتباطى بيشتر مشخص شد زيرا باوجود تلفن وتلگراف امكان انتقال اطلاعات با حجم بالا امکان پذیر نبود وقدرت سيستم هاى محاسباتى وكاربردهاى انفورماتيك آن تنها درحوزه هاى محدود قابل استفاده بود. بارشد روزافزون شبكه هاى كامپيوترى وقدرت ارسال اطلاعات علاوه برصدا، ازطريق شبكه هاى مخابراتى دردهه 1980 گستره كاربردهاى انفورماتيك ازطريق شبكه رو به فزونى گذاشت . سپس با پيوند تاريخى قدرت محاسباتى كامپيوترها وامكان ارسال اطلاعات ، فن آورى اطلاعات (IT) متولد شد. بطوركلى به مجموعه تكنيكهاو ابزارها وعلومى اطلاق ميشود كه درانجام فعاليتهاى جمع آورى، ذخيره، بازيابى، پردازش و… توزيع انواع اطلاعات (تصوير، داده، صدا و…) درهرسطحى ازكيفيت وكميت مشاركت دارند. مدیریت فناوریهای ارتباطات و اطلاعات(ITs ) در سازمان: نگاه نوین به مسائل مدیریتی ایجاب می کند که مدیران به سادگی از کنار نقش تاثیر گدار فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی عبور نکنند. ورود گسترده رایانه و ابزارهای جانبی آن به درون ساختار اجرایی و اداری سازمان ها و گسترش اقبال عمومی مدیران به انجام اطلاع رسانی در حیطه شبکه جهانی اینترنت حتی به صورت ظاهری امری است که باید با توجه و درایت خاصی به آن نگاه کرد. و راهکارهای مناسب را در بستر های موجود مشخص و به کاربست تا ابزارهای موثر در پیشرفت شاخص هایICT در سازمان به بهترین نحو ممکن، چه از نظر کمی و چه از جنبه کیفی مورد استفاده قرار گیرد. ضمن اینکه از تحمیل هزینه های اقتصادی نامعقول بر دوش سازمان جلوگیری کند. گسترش و پیچیدگی علوم رایانه و فرآیندهای تولید تا توزیع اطلاعات با توجه به تنوع تخصصهای علمی و فنی به حدی است که هرکس نمی تواند به تنهایی در تمام ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی صاحب دانش های لازم باشد. با این وجود مدیر یک سازمان باید در حد لازم از اطلاعات تخصصی و پایه برخوردار باشد. اما امروزه در سازمان های بزرگ رسالت استقرار، توسعه و نظارت بر این فناوری ها بر عهده واحدهایICT می باشد. که بر حسب تنوع و حجم کار از متخصصین مختلفی تشکیل می شود ولی به هر حال مدیریت ICT در سازمان امری است که باید با نظارت مستقیم مدیر سازمان همرا باشد. تا هماهنگ و همسو با سایر برنامه ها و کارکردهای سازمان گام بردارد. از جمله مهمترین گام ها و برنامه ها در مدیریت و هدایت راهبردیICT در سازمان توجه به کاربران و افرادی است که باید از این فناوری استفاده کنند. برگزاری دوره های آموزشی مبتنی بر نباز سنجی گروههای کاری، ترغیب و تشویق کارمندان و کارشناسان به استفاده ازIT در ابعاد کاری و حتی خصوصی و همچنین طراحی مدل های کوچچک و آزمایشی برای گسترش آگاهی و تجربه افراد می باشد.© Copyright by Tahlilgaran Amard Software Company

درباره وبلاگ

هدف از این وبلاگ برای مطالب درسی و آموزشی است
آخرین مطالب
پيوندها

آرام تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مستند و آدرس idanieleh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. ♣





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 41
بازدید دیروز : 37
بازدید هفته : 78
بازدید ماه : 187
بازدید کل : 23356
تعداد مطالب : 39
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1



Alternative content