مستند دانستنیها بوئینگ ایاچ-۶۴ آپاچیاز ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
ایاچ-۶۴ آپاچی (به انگلیسی: AH-64 Apache) محصول بوئینگ یک بالگرد تهاجمی چهار پره و دو موتوره با ارابه فرود چرخ زیر دم و یک کابین برای دو خدمهاست. آپاچی بعنوان مدل ۷۷ توسط شرکت بالگردسازی هیوز و در قالب برنامه بالگردهای تهاجمی پیشرفته ارتش ایالات متحده آمریکا و جهت جایگزینی هلیکوپتر ایاچ-۱ کبرا طراحی شد. آپاچی که نخستین بار در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۱۹۷۵ به پرواز درآمد دارای یک حسگر نصب شده در دماغه بالگرد است که نقش جستجو برای یافتن اهداف و سیستمهای دید در شب را ایفا میکند. تسلیحات آپاچی شامل یک توپ ۳۰ میلیمتری (۱٫۲ اینچی) ام۲۰۳ که بین دو چرخ فرود اصلی در زیر بدنه جلویی بالگرد نصب شدهاست به همراه معمولا ترکیبی از موشکهای ضد زره ایجیام-۱۱۴ هلفایر و غلاف راکتهای هیدرا ۷۰ است که روی ۴ غلاف تسلیحات روی بالهای بالگرد نصب میشوند. ایاچ-۶۴ دارای چندین سیستم پروازی پشتیبان برای بالا بردن احتمال دوام در نبرد میباشد و افزایش احتمال زنده ماندن خدمه در سقوط اولویت بالایی دارد. ارتش آمریکا در سال ۱۹۷۶، ایاچ-۶۴ را به بل وایایاچ-۶۳ ترجیح داد و با قرارداد پیشتولید دو بالگرد دیگر به شرکت هیوز پاداش داد. در سال ۱۹۸۲، ارتش مجوز تولید آپاچی را صادر کرد. شرکت مکدانل داگلاس پس از خرید شرکت هیوز از شرکت سوما در سال ۱۹۸۴ تولید این بالگرد را ادامه داد. اولین بالگرد آیاچ-۶۴دی آپاچی لانگبو (نمونه تقویت شده آپاچی اصلی) در ماه مارس ۱۹۹۷ به ارتش آمریکا تحویل داده شد. تولید این بالگرد توسط بخش دفاعی، فضایی و امنیتی بوئینگ ادامه یافته است. تاکنون بیش از ۱۰۰۰ فروند ایاچ-۶۴ تولید شده است. ارتش ایالات متحده کاربر اصلی ایاچ-۶۴ است. این بالگرد در حالیکه تبدیل به بالگرد تهاجمی اصلی چندین کشور مانند یونان، ژاپن، اسرائیل، هلند و سنگاپور شده است، تولید تحت مجوز آن بهعنوان آگوستاوستلند آپاچی در بریتانیا هم انجام میشود. ایاچ-۶۴های آمریکایی در مناقشاتی در پاناما، خلیج فارس، کوزوو، افغانستان و عراق شرکت داشتهاند. اسرائیل هم از آپاچیهای خود در مناقشات لبنان و نوار غزه استفاده وسیعی کرده است.
تولید[ویرایش]بالگرد تهاجمی پیشرفته[ویرایش]نوشتار اصلی: بالگرد تهاجمی پیشرفته
در پی لغو تولید بالگرد تهاجمی ایاچ-۵۶ شِیِن در سال ۱۹۷۲ به نفع پروژههای نیروی هوایی ایالات متحده و تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا مانند هواپیماهای تهاجمی ای-۱۰ تاندربولت ۲ و هریر، و با توجه به این که توافقنامه کی وست در سال ۱۹۴۸ نیروی زمینی را از در اختیار داشتن هواپیما منع کرده بود. این نیرو در پی یک هواگرد جهت ایفای نقش تهاجمی ضدزره بود که تحت فرماندهی خودش (نه نیروی هوایی) باشد و قدرت آتش، برد عملیاتی و کارایی بالاتری از هلیکوپتر کبرا داشته باشد.[۲][۳] کاربران[ویرایش]
مشخصات فنی[ویرایش]اطلاعات از گروه خبررسانی جینز[۴] مشخصات عمومی
کارایی
جنگافزار
دستگاههای الکترونیکی
بل ۲۱۴از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
بل ۲۱۴ (به انگلیسی: Bell 214) یک بالگرد چندمنظوره و دو موتورهٔ سایز متوسط با پروانهٔ دوپره از خانواده یواچ-۱ ایروکوای است که بر اساس بدنه پروازی بالگرد بل-۲۰۵ و با استفاده از یک موتور پرقدرتتر ساخته شده و نخستین پیشنمونه آن در سال ۱۹۷۰ میلادی به پرواز در آمد. در مدل اولیه این بالگرد که با نام «مدل ۲۱۴ HueyPlus» معرفی شده بود موتور استاندارد ۱۴۰۰ اسب بخاری T-53-L13 با یک موتور ۱۹۰۰ اسب بخاری لیکومینگ T53-L-702 جایگزین شده، بدنه پروازی تقویت شده و پروانه اصلی و پروانه دم آن از «مدل ۳۰۹ کینگکبرا» دیگر مدل تازه خانواده یواچ-۱ اقتباس شده بود. این تغییرات باعث شده بود تا بل-۲۱۴ قدرت بارگیری بیشتر، سرعت بهتر و صدای کمتری داشته باشد.
تاریخچه[ویرایش]پیشرفت طرح بل-۲۱۴ از سال ۱۹۷۲ با سفارش ارتش شاهنشاهی ایران سرعت گرفت. در این سال ایران که به دنبال یک هلیکوپتر مناسب برای شرایط اقلیمی مرتفع و گرم بود یک فروند بل-۲۱۴ را دریافت کرد و بعد از طی مراحل بررسی قرار شد صدها فروند از این هلیکوپتر به همراه دویست فروند از هلیکوپتر تهاجمی همخانواده ایاچ-۱ کبرا برای ارتش ایران ساخته شوند. در سال ۱۹۷۲ قراردادی ۵۰۰ میلیون دلاری برای ۲۸۷ فروند از این هلیکوپتر به امضا رسید. سفارش ایران به قدری بزرگ بود که یک شعبه جدید برای تولید مدل سفارشی ایران تاسیس شد. شرکت بل همچنین کارخانهای را در اصفهان تاسیس کرد تا حدود ۴۰۰ فروند از این هلیکوپتر و مدل بزرگتر و دوموتوره آن بل-۲۱۴ استی (۵۰ فروند بل-۲۴آ و ۳۵۰ فروند بل-۲۱۴ استی) در آن ساخته شوند. از سال ۱۹۷۲ کار بر روی طراحی یک مدل مطابق با نیازهای ایران آغاز شد. در این مدل که بل-۲۱۴ آ نام داشت یک موتور بازهم پرقدرتتر نصب شده بود. بل-۲۱۴ با موتور لیکومینگ التیسی۴بی-۸ (۲۹۳۰ اسب بخار) و پروانه ارتقایافتهٔ خود توانایی حمل میزان بار بیشتر و عملکرد بهتری در آبهوای گرم و ارتفاعات بالا داشت. هوای گرم و ارتفاع بالا از سطح دریا دشوارترین شرایط اقلیمی برای پرواز هلیکوپترهاست و این وضعیت جغرافیایی در ایران زیاد دیده میشود. اولین مدل بل-۲۴آ در سال ۱۹۷۴ به پرواز درآمد. اولین فروند از مدل تولیدی بل-۲۱۴ در ۲۶ آوریل ۱۹۷۵ در اختیار ارتش ایران قرار گرفت و سه روز بعد سرلشکر منوچهر خسروداد فرمانده هوانیروز ایران و کلم ای بیلی خلبان آزمایشگر ارشد شرکت بل پنج رکورد جدید را با آن به ثبت رساندند. هلیکوپتر آنها در ۱ دقیقه و ۵۸ ثانیه به ارتفاع ۳ هزار متری رسید، پس از ۵ دقیقه و ۱۳ ثانیه در ارتفاع ۶ هزار متر از سطح دریا قرار گرفت، در ۱۵ دقیقه و ۵ ثانیه از ۹ هزار متر عبور کرد، ۳۰ ثانیه در ارتفاع ۹۰۱۰ متری دوام آورد و بیشترین ارتفاعی که توانست لمس کند ۹۰۷۰ متر بود. مدل بعدی تولیدی بل-۲۱۴ برای ایران یک مدل مخصوص برای عملیات جستجو و نجات با نام بل-۲۱۴ سی بود. در مجموع ۲۹۳ فروند از مدل بل-۲۱۴آ و ۳۹ فروند از مدل بل-۲۴سی تا هنگام انقلاب اسلامی به ایران تحویل داده شده. شرکت بل اقدام به تولید یک مدل غیرنظامی با نام بل-۲۱۴بی نیز کرد. هرچند این مدل چندان موفق نبود و فقط حدود ۷۰ فروند از آن ساخته شد. بالگردهای بل-۲۱۴بی در کشورهای امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کاناادا، نروژ و سنگاپور فعال هستند. کاربران[ویرایش]کاربران فعلی[ویرایش]
کاربران سابق[ویرایش]
منابع[ویرایش]جمعه 28 فروردين 1394برچسب:, :: 22:40 :: نويسنده : danieleh
بل ایاچ-۱ کبرااز ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ایاچ-۱ کبرا)
بِل اِیاِچ-۱ کبرا (به انگلیسی: Bell AH-1 Cobra) نوعی بالگرد تهاجمی ساخت شرکت بل است که در دهه ۱۹۶۰ بر اساس بالگرد چندمنظوره پرطرفدار یواچ-۱ ایروکوای طراحی شد. این بالگرد اولین پرواز خود را در سال ۱۹۶۵ انجام داده و از سال ۱۹۶۷ وارد ارتش آمریکا شد. این بالگرد در دو نوع اصلی تکموتوره و نوع پرقدرتتر دوموتوره ساخته شد. تمامی مدلهای تک موتوره با نام "هیویی کبرا" (به انگلیسی: Huey Cobra) شناخته میشوند[۱] اولین نمونههای دو موتوره این بالگرد با نامهای بِل اِیاِچ-۱جی (به انگلیسی: AH-1J) و بِل اِیاِچ-۱تی (به انگلیسی: AH-1T) (نمونه بهبود یافته AH-1J) معروف به سی کبرا (کبرای دریایی) (به انگلیسی: Sea Cobra) مخصوص نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا ساخته شد. نمونه صادراتی ای اچ-۱جی به سی کبرا بینالمللی (به انگلیسی: International Sea Cobra) معروف شد و خود دارای دو مدل با قابلیت شلیک و هدایت موشکهای ضد تانک هدایت سیمی بیجیام-۷۱ تاو معروف به تاو کبرا (به انگلیسی: TOW Cobra) مجهز به سیستم هدفگیری و هدایت تلسکوپی ام-۶۹ (به انگلیسی: M69)این موشکها در پوزه بالگرد و نمونه بدون قابلیت شلیک و هدایت این موشکهای ضد تانک، معروف به نان تاو (به انگلیسی: Non TOW) بود. ۱۶۰ فروند از مدل نان تاو و ۶۲ فروند از مدل تاو بالگرد ای اچ-۱جی سی کبرا (به انگلیسی: AH-1J Sea Cobra) از سال ۱۹۷۴ توسط هوانیروز ارتش شاهنشاهی ایران با هدف مقابله با توان عظیم زرهی کشور عراق و شوروی پیشین به خدمت درآمد.[۲] نمونههای بعدی دو موتوره به ترتیب بِل اِیاِچ-۱دبلیو (به انگلیسی: AH-1W) معروف به سوپر کبرا (به انگلیسی: Super Cobra) و اخرین و پیشرفته ترین نمونه کبرا یعنی بِل اِیاِچ-۱زِد (به انگلیسی: AH-1Z) معروف به وایپر (افعی) (به انگلیسی: Viper) هستند. لازم به ذکر است نمونه بِل اِیاِچ-۱زد با نام زولو کبرا (به انگلیسی: Zulu Cobra) نیز شناخته میشود.[۳] تمامی مدلهای بالگرد کبرا در نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا از دهه ۱۹۸۰ با هلیکوپتر ایاچ-۶۴ آپاچی جایگزین شد. البته تعدادی از آنها همچون بسیاری از هلیکوپترهای جنگی دیگر آمریکا کاربرد غیرنظامی پیدا کرده و به عنوان هلیکوپتر آتشنشان برای اطفای حریق جنگلها استفاده میشوند.[۴] اما مدلهای ارتقایافته دوموتوره کبرا معروف به ایاچ-۱ دبلیو و ایاچ-۱ زد همچنان هلیکوپتر جنگنده اصلی تفنگداران دریایی ارتش ایالات متحده هستند.
محتویات[نهفتن]
مدلهای اِی اِچ-١جِی سی کبرا[ویرایش]مدلهایی از بالگرد بل ایاچ-۱جِی سی کبرا (به انگلیسی: AH-1J Sea Cobra) که توانایی حمل و شلیک موشک ضد زره بیجیام-۷۱ تاو را ندارند، نان تاو (و یا نان تو) (به انگلیسی: NON TOW)خوانده میشوند.[۵] مدلهایی از بالگرد بل ایاچ-۱جِی سی کبرا (به انگلیسی: AH-1J Sea Cobra) که به واسطه نصب سیستم هدفکیری و هدایت اپتیکی ام-۶۹ در پوزه بالگرد، توانایی حمل و شلیک موشک ضد زره بیجیام-۷۱ تاو را دارند ، تاو کبرا (به انگلیسی: Tow Cobra)خوانده میشوند.[۶] تسلیحات[ویرایش]تمامی مدلهای AH-1Q/E/F/J/T/P/S/W مجهز به توپ بیست میلیمتری سه لول چرخان ام-۱۹۷ (به انگلیسی: General Dynamics 20 mm (0.787 in) M197 3-barreled Gatling cannon)هستند. تمامی مدلهای بالگرد کبرا میتوانند به راکتهای هدایت ناپذیر هایدرا ۷۰ (به انگلیسی: Hydra 70) در لانچرهای هفت تایی ام-۲۶۰ و یا نونزده تایی ام-۲۶۱ مجهز بشوند. تمامی این مدلها توانایی حمل و شلیک چهار و یا هشت موشک ضد تانک هدایت سیمی بیجیام-۷۱ تاو(به انگلیسی: BGM-71 TOW) را دارند. البته لازم به ذکر است اکثر مدلهای ای اچ-۱جی (به انگلیسی: AH-1J) به سیستم هدفگیری و هدایت تلسکوپی ام-۶۹ برای هدفگیری و هدایت موشکهای ضد تانک بیجیام-۷۱ تاو در قسمت پوزه مجهز نیستند و قابلیت حمل و شلیک این موشکها را ندارند و به اختصار انها را نان تاو (به انگلیسی: Non TOW) میخوانند.[۷] مدلهای AH-1W و AH-1Z توانایی حمل و شلیک چهار و یا هشت موشک هدایت لیزری ضد تانک ایجیام-۱۱۴ هلفایر (به انگلیسی: AGM-114 hellfire) و موشکهای هوا به هوای ایم-۹ سایدوایندر را دارند[۸][۹] کاربران[ویرایش]
کاربران سابق[ویرایش]
ادامه مطلب ...
آخرین مطالب پيوندها تبادل لینک هوشمند برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مستند و آدرس idanieleh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. ♣ نويسندگان |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|